O

m ett företag du sökt jobb hos gillar ditt CV och personliga brev kan du komma att bli kallad till en arbetsintervju. Arbetsintervjun är ett tillfälle för både arbetsgivaren och den arbetssökande att få träffas i person och ställa frågor till varandra.

Arbetsgivaren kan ha följdfrågor på det som står i ansökningshandlingarna, eller andra frågor som är ämnade att klargöra hur du är som person och om du skulle passa för den utlysta tjänsten.

Du har kanske också själv funderingar om tjänsten, arbetsgivaren eller arbetsplatsen.

En arbetsintervju kan se ut på många olika sätt. När du blir kallad till intervju kan du alltid fråga arbetsgivaren om hur deras process ser ut, då inte alla företag har samma upplägg.

Det kan till exempel vara olika vilka du träffar på intervjun; du kan få träffa endast den rekryteringsansvarige, någon mer inom HR, områdeschefen, eller någon annan.

Det kan också hända att du blir kallad till en gruppintervju tillsammans med flera andra kandidater. Detta gör företag ibland för att se hur du fungerar i en större grupp, eller också för att de helt enkelt inte har tid att sitta med alla en och en.

Det är viktigt att kolla upp hur arbetsgivaren du ska på intervju hos gör, så att du kan komma väl förberedd till intervjun och slippa överraskningar.

Det är också bra att ha god koll på var och när intervjun ska ta plats, och hur lång tid som är avsatt för den.

1. Lär dig mer om arbetsgivaren

Vad ska man säga på en arbetsintervju? Gärna saker som är relevanta för tjänsten och arbetsgivaren. Ett bra första steg är att lära känna företaget bättre.

Börja med att ta en ytterligare titt där du hittade den utlysta tjänsten och se om du kan hitta någon matnyttig information där. De kanske tydliggör vad det är för typ av person de letar efter?

Du kan också enkelt hitta information om företaget genom deras hemsida eller sociala medier.

Skapa dig en känsla av dem – hur är folket som jobbar där? Vad är viktigt för företaget? Vem är deras målgrupp? Vilka karaktärsdrag verkar de värdesätta hos sina medarbetare?

Genom att skaffa dig en djupare förståelse av företaget kan du nu knyta an till detta i framställningen av dig själv.

Fundera till exempel på vilka styrkor du har som kan komma till användning inom företaget. Du har kanske ett sinne för ordning som är värdefullt för dem? Eller en lätthet för teamwork? Eller kanske är du sympatisk och kan möta människor i svåra situationer?

Du vill visa att du kommer att passa in hos dem som handen i handsken!

2. Förbered svar på intervjufrågor

När du har bra kläm på arbetsgivaren och vad de söker kan du även öva in några frågor och svar hemma. Du kan med fördel läsa vår artikel där vi går igenom de 10 vanligaste intervjufrågorna.

Tänk igenom vilka frågor som skulle kunna ställas under intervjun och förbered några svar.

Det är bra att redan innan intervjun veta på ett ungefär vad man skulle vilja svara på vilka frågor, så att du inte sitter där och inte vet vad du ska säga när du väl är där.

Ett tips är att skriva ner frågor du tror kan komma upp och anteckna lite stödord för att få en känsla för vad du skulle vilja säga.

Arbetsgivaren kan komma att ställa många olika frågor, men det kan vara bra att ha förberedda svar på till exempel vilken roll du tar i engrupp, hur du hanterar konflikter eller stressade situationer, och såklart varför du tycker att arbetsgivaren ska anställa just dig.

Ta hur du hanterar stressade situationer som exempel. Skriv ner frågan på ett papper:

”Hur hanterar du stressade situationer?”

Skriv sedan ner ett svar, till exempel:

”Jag är en lagspelare, och när jag hamnar i stressade situationer ber jag helst om hjälp av mina kollegor. Jag tror att saker löser sig bäst när man jobbar tillsammans och hjälper varandra.”

Du kommer med största sannolikhet även att bli ombedd att beskriva din bakgrund och dina erfarenheter.

Se till att det du delar med dig av är relevant för tjänsten och företaget. Du kan absolut vara personlig i viss utsträckning, men inte för privat.

Det kan vara bra att förbereda sig på detta noggrant, annars är det lätt att fastna vid irrelevanta erfarenheter eller att dela med sig av för mycket privata detaljer som inte rör arbetet.

Berätta om dina tidigare erfarenheter, vilka lärdomar du tagit med dig därifrån, din nuvarande situation, samt kort om vart du vill framgent.

Vad ska man då säga på en arbetsintervju?

Undvik till exempel att berätta detaljer om din uppväxt, vart du bor, om du har något husdjur, eller annan onödig information, annat än om det bidrar till att skapa en bild av varför du passar för jobbet.

Det kan till exempel i vissa fall vara rimligt att nämna att du bor nära jobbet och lätt kan ta dig in vid akut behov, medan att du har två hundar som är otroligt söta när de leker med varandra kanske inte är lika intressant för arbetsgivaren.

3. Simulera en arbetsintervju

Du kan även ”simulera” en arbetsintervju genom att be en kompis eller familjemedlem låtsas vara intervjuaren.

Du kan ge din medhjälpare några frågor att ställa, men låt gärna honom eller henne också improvisera lite så att du får öva dig i att svara på frågor du inte är beredd på.

Oddsen är att arbetsgivaren kommer att fråga något du inte förberett något svar till, så det är bra att träna på att tänka snabbt.

4. Vad är viktigt att visa i en arbetsintervju?

Utöver att beskriva dina erfarenheter och berätta varför du skulle passa in på arbetsplatsen är en arbetsintervju i grund och botten ett sätt för arbetsgivaren att skapa en sig en ”bild” av dig.

Det är därför minst lika viktigt att du är vårdad och artig, klär dig professionellt, och i allmänhet ger ifrån dig en positiv energi.

Du behöver inte fejka en personlighet du inte har då det lätt kan framstå som tillgjort, och dessutom fastställer en standard som du antagligen inte kommer att kunna hålla längre fram.

Var bara ditt trevliga själv, och ge arbetsgivaren en ärlig chans att lära känna dig! En mångfald i arbetskraften är ofta bara positivt för arbetsgivaren, då olika personligheter kan komplettera varandra på ett bra sätt.

Fokusera på att framhäva dina goda sidor och låt arbetsgivaren avgöra om du skulle passa in hos dem.

Tänk på att du i slutet av dagen ändå inte vill ha ett jobb som inte passar med hur du är som person!

5. Efter intervjun

När du genomfört intervjun återkommer ofta arbetsgivaren inom kort med ett besked. Vissa företag har en längre process där du kanske får gå på en ytterligare intervju efter att ha gått vidare i ett första urval. Då är det bara att förbereda dig på samma sätt igen.

Får du ett negativt besked är det bara att hoppa upp på hästen igen! Att bli nekad av en arbetsgivare är något de flesta av oss får uppleva någon gång, ofta många gånger.

Det är ingen anledning att klanka ner på sig själv, även om det såklart är okej att bli ledsen.

Försök att ta chansen att fråga arbetsgivaren vad det var som fick dem att välja någon annan i stället för dig. Kanske har de värdefull feedback som du kan använda i ditt fortsatta arbetssökande!

Hur hjälper Curonova mig?

Som deltagare i Rusta och Matcha hos oss på Curonova får du hjälp av din personliga Matchare att förbereda dig inför din arbetsintervju, så att du går in förberedd och med gott självförtroende.

Du får tips och råd om hur du kan gå tillväga för att göra ett gott intryck, och tillsammans gör ni "testintervjuer" innan det är dags för dig att ta klivet på riktigt.

Vi har också seminarium och workshops på temat om hur man genomför en riktigt bra arbetsintervju.

Är du intresserad av att ta hjälp av oss på Curonova och boosta dina möjligheter till ett nytt jobb, tveka då inte att höra av dig!

Publicerad 
March 15, 2022
 i 
Guider
-kategorin
Dela artikeln på sociala medier:

Mer av 

Henry Englund

Visa alla