A

tt söka jobb blir mer och mer digitalt, och digital närvaro är därför A och O för den som vill hitta ett jobb. I den här artikeln får du konkreta tips och råd för hur du skapar en LinkedIn-profil som står ut och fångar arbetsgivarens intresse. Längre ner har vi dessutom ett komplett exempel på en bra LinkedIn-profil, så fortsätt läsa!

Vad är LinkedIn?

Lite förenklat kan man säga att LinkedIn är en social medieplattform som i första hand är utformad för jobbsökande. På LinkedIn har du en personlig profil där du kan ha en profilbild, beskriva dig själv, rada upp dina erfarenheter, lägga till kontakter, skriva inlägg, och mycket mer. Lite som Facebook, fast för arbetsmarknaden.

LinkedIn kan vara ett väldigt effektivt verktyg i jobbsökandet, givet att man vet hur man använder det på bästa sätt. Genom LinkedIn kan du göra dig synlig för, och även själv kontakta, massor av olika företag inom alla möjliga olika branscher. På sätt och vis är LinkedIn ett slags digitalt CV, ständigt tillgängligt för arbetsgivare att titta på. Men det kan även vara ett bra komplement till ett CV, då du på LinkedIn kan vara mer utförlig med dina kompetenser och även visa upp mer sociala säljpunkter såsom rekommendationer från tidigare arbetsgivare och professionella kontakter.

Börja med att tänka ut en röd tråd

Innan du gör något annat bör du ta dig en ordentlig funderare kring vad du vill att din LinkedIn-profil ska förmedla och uppnå. Även fast det givetvis är så att vi människor är mångfacetterade och ofta har många olika typer av erfarenheter och kompetenser, är det viktigt att din LinkedIn-profil har en röd tråd och så precist som möjligt tilltalar en viss typ av arbetsgivare.

Du vill att din LinkedIn-profil inte bara ska visa berättelsen om dig, utan berättelsen om hur du blivit så förberedd som möjligt för det jobb du vill ha. Satsar du exempelvis på en karriär inom ekonomi, lyft då fram de egenskaper, kompetenser och erfarenheter du har som gör dig passande för ett jobb inom det området. Skippa allt krimskrams och gå rakt på sak - det kommer att hjälpa dig bli mer synlig för de arbetsgivare du vill vara synlig för.

När du tänkt ut ett tema för din profil är det dags att skrida till verket och börja fila på ditt innehåll.

Anpassa din webbadress

Till att börja med kan det vara bra att skapa en anpassad webbadress. När du skapar ett konto kommer du att bli tilldelad en slumpmässig adress (något i stil med www.linkedin.com/b12345ar67). En adress innehållandes slumpmässiga siffror och bokstäver på det här sättet ser lätt stökig och otydlig ut.

I dina profilinställningar kan du ändra detta till en självvald adress. Det mest uppenbara valet är att din adress slutar med /förnamn-efternamn. Om det inte är tillgängligt kan du testa med första bokstaven i ditt namn följt av efternamn, eller liknande. Poängen är att adressen ska vara tydlig och ange att det är just till dig som länken leder. Då ser det snyggare ut om du någon gång länkar till din LinkedIn-profil, exempelvis om du länkar till den i ditt CV.

Ladda upp en bra profilbild och bakgrundsbild

En annan grundläggande sak att bocka av är att din LinkedIn-profil har en snygg profilbild. Du kan även ha en bakgrund till din LinkedIn profil, något som kan vara smart att utnyttja då du vill ta till alla knep möjliga för att få din profil att sticka ut och göra ett intryck!

Vad gäller profilbild vill du ha en bild på dig själv framifrån. Den ska gärna vara tagen relativt nyligen, och i bra ljus. Försök att ta bilden hyfsat nära ditt ansikte snarare än på hela dig. Bilden behöver inte vara tagen med någon superkamera, utan mobilen räcker.

Ett förslag är att ta med dig en kompis ut när det är ljust ute och låta honom eller henne ta några bilder på dig med en fin bakgrund, som du sedan kan välja ifrån. Fotar du inomhus kan det vara smart att ha en enfärgad bakgrund, såsom en vit vägg. Har du ingen som kan hjälpa dig att ta bilden kan du alltid använda en timer, det brukar gå att ställa in hur många sekunder det ska gå innan bilden tas på de flesta mobiler. Och glöm inte att se glad och snäll ut!

Här är ett exempel:

LinkedIn-profilbild exempel

Det är svårare att ge allmängiltiga råd om vad du ska ha som bakgrundsbild, då det beror väldigt mycket på vem du är och vad du vill att din LinkedIn-profil ska förmedla. Försök att välja en bild som representerar dig och din personlighet, alternativt din kompetens. Det kan till exempel vara en naturbild om du gillar att vara ute i naturen, en bild där du håller på med någon hobby, eller något som har att göra med ditt yrke eller din arbetsplats.

Ha relevanta sökord i din rubrik

Det första en besökare av din LinkedIn-profil tittar på, utöver ditt namn och din profilbild, är din rubrik. Rubriken är en text under ditt namn som med ett eller några ord indikerar vem du är i ditt professionella liv, såsom din yrkestitel.

Överväg noga vad du vill ska stå i din rubrik, och ha i åtanke vad potentiella arbetsgivare skulle kunna söka efter. Det är nämligen så att huruvida du kommer upp eller inte när en arbetsgivare söker efter nya anställda beror på om orden du använder i din profil överensstämmer med orden som arbetsgivaren använder i sin sökning, de så kallade ”sökorden”. Om du exempelvis vill komma upp när arbetsgivare söker efter ”ekonomiassistent” bör du använda just ordet ”ekonomiassistent” på en eller flera platser i din profil.

Hur kan du applicera detta tänk på din rubrik? Ja, är du till exempel en gymnasielärare som vill börja jobba på Komvux så kan du, i stället för att bara skriva ”Gymnasielärare” i din rubrik, skriva något i stil med: ”Gymnasielärare Engelska & Historia | Erfaren distanslärare | På jakt efter jobb på Komvux”. På det viset får du med ett antal nyckelord som kan få dig att ranka högt och sticka ut för potentiella arbetsgivare.

Skriv en intresseväckande sammanfattning

Nästa sak att få ordning på är din sammanfattning. I sammanfattningen beskriver du dig själv mer utförligt än i rubriken, men inte för utförligt! Sammanfattningen bör vara kort och fokuserad, och ska snabbt väcka läsarens intresse. Beskriv vem du är som person, vad du har för erfarenheter, och vart du vill framåt. Vad du skriver här ska vara en försmak som får läsaren att vilja scrolla ner och fortsätta läsa om dina erfarenheter och kompetenser.

Kom ihåg att även här använda relevanta sökord som får dig att hamna högt upp i sökresultaten.

Lägg till kompetenser

Nästa steg är att lägga till dina kompetenser. Kompetenser är de specifika färdigheter du besitter som inte framkommer tydligt av din tidigare arbetslivserfarenhet. Det kan vara alltifrån att du bemästrar ett visst program (såsom Google Analytics eller Photoshop), till att du är duktig på telefonförsäljning. Glöm inte den röda tråden – försök att fokusera på mellan 10–20 kompetenser som på olika sätt relaterar till din övriga profil.

En annan sak som kan vara bra att lägga till är om du bemästrar några språk, gärna då ovanligare än engelska (även om det inte skadar att lägga till det också). Var dock ärlig med på vilken nivå dina kunskaper ligger. Det kan bli jobbigt om du får ett jobb på basis av dina excellenta franskakunskaper fastän du mest bara minns några ord och uttryck från gymnasietiden.

Ladda upp media

LinkedIn erbjuder dig möjligheten att ladda upp olika typer av media, såsom artiklar du har skrivit, designer du skapat, press du varit med i, Github-projekt, med mera. Har du något som är relevant att ladda upp, gör då det så sticker du ut ännu lite mer!

Utöka ditt nätverk

En fördel med att använda LinkedIn är just att det är socialt. På LinkedIn är det enkelt att knyta professionella kontakter. Med ett stort nätverk ökar du din synlighet och öppnar upp för möjligheten att någon av dina kontakter eller dina kontakters kontakter får upp ögonen för dig!

För att lägga till någon som en kontakt går du in på dennes profil och trycker på ”skapa kontakt”, såsom syns på exempelprofilen ovan.

Be om rekommendationer

En annan funktion som finns på LinkedIn är så kallade ”rekommendationer”. Dina gamla kollegor, lärare och chefer kan rekommendera dig och på så vis intyga att du är bra på det du gör. Du kan antingen be dem rekommendera dig privat, eller också skicka en förfrågan via LinkedIn. Gå in på personen du vill ha en rekommendation från, klicka på ”mer”, och sedan på ”be om en rekommendation”.

Det kan också vara smart att givmilt ge dina bekanta rekommendationer. Oddsen är att de kommer att ge dig en rekommendation i gengäld!

Aktivera ”öppen för nya möjligheter”

Det sista steget i optimeringen av din LinkedIn-profil är ett enkelt steg: klicka i att du är öppen för nyamöjligheter. Denna funktion hittar du strax under ditt namn på din profil. Klicka på ”öppen för” och sedan ”hitta ett nytt jobb”.

Du kan också ge din profilbild en ram som indikerar att du är öppen för nya möjligheter. Klicka på din profilbild så får du upp alternativen.

Exempel på en bra LinkedIn-profil

För att illustrera de tips som hittills tagits upp kommer här ett exempel på en bra LinkedIn-profil med snygga bilder, en bra rubrik, en väldisponerad sammanfattning, ett urval av media, och ett antal relevanta kompetenser. Håll i åtanke att detta endast är ett exempel, och att det inte nödvändigtvis finns några rätt och fel när det kommer till den mer specifika utformningen av din profil. Du behöver inte följa en mall för att sticka ut på LinkedIn - tvärt om, ett lagom mått originalitet är bara bra!

 

Linkedin-profil exempel

Hur du söker efter jobb på LinkedIn

Så där, nu är du färdig med att skapa en riktigt snygg LinkedIn-profil – grattis!

Det enda som återstår att göra om du vill snabba på processen ytterligare är att själv aktivt söka jobb på LinkedIn. Många arbetsgivare annonserar nämligen ut lediga jobb på hemsidan. Här har du en snabb guide för hur du gör:

  • Börja med att klicka på ”Jobb” längst upp på sidan
  • Klicka i fältet ”sök efter jobb” och skriv in nyckelord, till exempel ”elektriker” eller ett specifikt företag
  • Klicka i fältet ”ort” och skriv in vilken ort eller vilket område du vill söka inom
  • Använd filteralternativen när du sökt om du vill filtrera alternativen, exempelvis utefter arbetetsomfattning eller efterfrågad erfarenhet

När du väl hittat ett jobb som du tycker verkar intressant och som du är kvalificerad för är det bara att ansöka! I vissa fall kan du söka jobbet direkt på LinkedIn med den information som finns på din profil. Annars blir du omdirigerad till en extern sida där du får söka jobbet på traditionellt vis. Det senare kräver att du har ett CV, och ofta också ett personligt brev.

Slutligen – var aktiv!

LinkedIn är bara ett verktyg så länge du använder det, så skapa inte bara en profil och glöm bort den utan fortsätt vara aktiv! Logga in titt som tätt (gärna minst varje vecka), skapa nya kontakter (och ta vara på de du har), håll dig uppmärksam på nya möjligheter, och fortsätt sök efter jobb.

Med lite engagemang och tålamod har du alla möjligheter att nå framgång på LinkedIn!

Hur hjälper Curonova mig?

Känner du att du behöver stöd i ditt arbetssökande finns Curonova här för att hjälpa dig! Genom vårt program Rusta och Matcha får du kontakt med en personlig Matchare som stöttar dig genom hela processen och ger dig de verktyg du behöver för att lyckas. Matcharen kan bland annat hjälpa dig att utforma din LinkedIn-profil, såväl som CV och personligt brev.

Är du intresserad av att ta hjälp av oss på Curonova och boosta dina möjligheter till ett nytt jobb, tveka då inte att höra av dig!

Läs mer om Rusta och Matcha

Publicerad 
May 3, 2022
 i 
Guider
-kategorin

Mer av 

Henry Englund

Visa alla