”Bemötandet är viktigt”

”Hemtjänst med guldkant i tillvaron” – så lyder 1:a Omtankens slogan. Företaget i Ronneby arbetar med hemtjänst och har som mål att deras kunder ska få service i världsklass.

1:a Omtankens enhetschef Sara Ekholm tillsammans med Curonovas deltagare Ralph och Linda Jacobsson
1:a Omtankens enhetschef Sara Ekholm tillsammans med Curonovas deltagare Ralph och Linda Jacobsson, verksamhetschef/vd. De beskriver sig själva som ett företag med stort hjärta för både kunder och personal.

–Bemötandet är viktigt och vi har fyra värdeord här hos oss: Omtanke, trygghet, noggrannhet och tydlighet, berättar Linda Jacobsson som är verksamhetschef och VD.

Tillsammans har de nu planer på att expandera till närliggande orter.

–Det är utmaningen som är det roliga, dessutom hör kunder från grannkommunerna ofta av sig och frågar om vi kan hjälpa till där de bor, berättar Linda.

Grundtanken när verksamheten startade, var att utveckla ett företag med fokus på små arbetsgrupper.

–Små arbetsgrupper ger en möjlighet att lättare hitta fram till kunderna och det blir mindre stress på så sätt, berättar Linda. Vidare säger hon att det finns en större möjlighet att lära känna kunden väl och hur denna är som person.

–Personalen har då lättare att lägga märke till outtalade behov, det bidrar till kundens trygghet, menar Linda. Företaget startade 2018 och har i dagsläget cirka 40 anställda.

–Vi har undersköterskor, lokalvårdare och kontorspersonal anställda hos oss, berättar Sara Ekholm som är enhetschef.

Curonova och 1:a Omtanken startade ett samarbete 2020, sedan dess har tre av Curonovas deltagare blivit anställda hos företaget.

–Om man bestämmer sig för att studera till undersköterska finns möjlighet till visstidsanställning som kan leda till tillsvidare när man blir färdig med sin utbildning, berättar Sara. Både Linda och Sara har tidigare arbetat ihop och när Sara fick förfrågan om att börja jobba på 1:a Omtanken kändes det som en självklarhet.

–Vi delar samma värderingar, därför var det självklart att tacka ja till tjänsten, berättar Sara.

Linda och Sara berättar om sin approach kring trivsel på jobbet.

–Vi har väldigt stort fokus på personalen, vi vill verkligen att de ska trivas, det är jätteviktigt att alla blir sedda. Det finns fyra arbetsgrupper med blandade åldrar i varje grupp.

–Detta för att man ska kunna dela med sig av sina erfarenheter, det är viktigt. Till dem som är intresserade av att jobba inom hemtjänsten ger Linda och Sara några tips.

–När man ska arbeta inom hemtjänsten behöver man ha en genuin känsla för omsorg och en omtanke för de äldre. Försök vara noggrann med din kommunikation och skaffa körkort, det underlättar i arbetet.

Curonova KAN arbetsmarknaden!
Genom kvalité, ansvar och närhet, matchar vi dig till ditt nya jobb eller utbildning! Vill du veta mer hur du kan få hjälp, kontakta oss här

Vi stöttar och hjälper dig till ditt nya jobb eller studier genom tjänsten Rusta och Matcha via Arbetsförmedlingen. Läs mer om detta här - Curonova Rusta och Matcha

Publicerad 
September 16, 2021
 i 
Samarbeten
-kategorin
Dela artikeln på sociala medier:

Mer av 

Claudia Zawadzki

Visa alla