A

lla människor tänker, hela tiden och alltid. Men oftast är vi inte medvetna om själva tänkandet. Om du skulle stanna upp och reflektera över vad du just tänkt, alltså tänka på själva tänkandet, skulle du kanske se en helt ny person.

Är detta enkelt, att tänka på tänkandet? Nej. Det krävs övning och mod för att titta inåt i oss själva. Att reflektera är ett fantastiskt redskap för att lära känna sig själv och bli medveten om vad man är bra på. Under en reflektion får du möjligheten att hitta sidor som du kan behöva ändra eller vidareutveckla.

Det är viktigt att komma ihåg innan du börjar resan mot att förstå dig själv, att ingen, inte ens du själv, är perfekt. Det är just det imperfekta i människan som gör den perfekt. För tänk vad tråkigt om vi alla var perfekta redan från början.

Hur gör jag då för att tänka på tänkande? Enklast när du lär dig att reflektera är att välja ut en specifik situation som du vill analysera. Det kan exempelvis vara efter en arbetsintervju eller efter en dejt. Hur gick mötet egentligen? Vad sa jag egentligen? Hur kändes det i kroppen? Hade jag mina axlar högt upp? Syntes det att jag var jättenervös?

Detta i syfte att reflektera över vad som just ägt rum, egentligen. Inte bara kring vår egen subjektiva uppfattning om mötet, utan mer objektivt behöver vi kliva ut ur oss själva. Att se oss själva i en spegel. Vi måste använda oss av kritiskt tänkande utan att kritisera. Vi måste alltså våga se att i den situation som just ägt rum finns alltid utrymme för förbättring. Under livets gång lär vi oss mer och mer om oss själva, det är en biologisk egenskap som finns hos alla människor. Våga utmana ditt minne av situationen. Människan kommer bara ihåg sin egen uppfattning av en situation, men var det verkligen det som hände?

När du har koncentrerat dig på att ur ett objektivt perspektiv tänka på din del av mötet ska du fokusera på personen du mötte. Vad sa hen? Hur var hens kroppsspråk? Uppfattade du verkligheten eller såg du det du på förhand förväntade dig att se? Det sista steget i reflektionen är att för dig själv sammanfatta vad som just ägt rum. Efter det kan du dra lärdomar av ditt agerade och dina känslor under situationen. Därefter är det tid för aktion och påbörjandet av att förändra ditt beteende utefter de lärdomar du just erhållit. Måste tänkande om tänkande alltid handla om lärdomar? Ja, till viss del. Men glöm inte att även reflektera över positiva händelser. För att beskriva hur det kan gå till ska jag försöka illustrera med ett exempel:

Mikaela ska ut och gå. Hon brukar göra det och denna gång följer hennes dotter med på cykeln. Efter 15 meter börjar dottern tjata om att det går för sakta; ”Spring i stället mamma!” Okej tänker Mikaela som egentligen inte brukar springa, men för att hålla dottern nöjd kanske en bits löpning räcker. Mikaela springer och dottern pratar på. Rätt vad det är så är de tillbaka vid hemmet igen efter flera kilometers löpning.

Det är nu Mikaela reflekterar, och det låter ungefär så här i hennes huvud:  ”Vad hände? Jag springer inte, jag är ju ingen sådan människa. Men nu sprang jag. Jag kanske hade fel innan? Kan jag bli en sådan som springer? Hur känns det nu? Jag har ont i hela kroppen med det är ingen hemsk känsla. Det känns bra i kroppen. Riktigt bra. Kan det kännas så här om jag testar igen? Om jag springer om två dagar kanske, men om det blir jobbigt då kommer jag att komma ihåg denna känsla? Om jag verkligen tänker på känslan nu kanske jag kommer att minnas den bättre då? Jag vill verkligen minnas för just nu mår jag riktigt bra! Det känns riktigt bra i hela mig, hoppas jag kommer ihåg!”

Mikaela kom ihåg, och hon har sprungit sedan dess. Inte för att hon tycker att det är jättekul att springa, men hon kommer ihåg att belöningen som kommer efter löprundan är fantastisk.

Mikaela (eller i sanningens namn jag själv) satte sig ner efter den första löprundan och reflekterade över hur upplevelsen av att springa egentligen kändes i kroppen och i det mentala. Hon insåg även att hon tidigare hade haft helt fel. Hon var inte en person som inte kunde springa. Att Mikaela vågade tänka om och acceptera en ny bild av sig själv, gjorde att hon kunde förändra sitt beteende i positiv riktning.

När man söker arbete är det viktigt att reflektera innan olika händelser. Innan man exempelvis skriver ett personligt brev, kontaktar ett företag eller går på en arbetsintervju. I dessa situationer gäller det att känna till sina styrkor och sina svagheter. Vad är just jag bra på? Ibland söker vi arbeten där vi saknar arbetslivserfarenhet. Men om vi reflekterar och hittar insikter om de styrkor som vi själva och alla människor har, finns kanske en egenskap som kan väga upp det vi anser oss sakna.

Att tänka på tänkandet är inte alltid enkelt. Att se sig själv ur ett utifrånperspektiv kan vara en utmaning både psykiskt och fysiskt, men vinningen och insikterna som reflekterandet ger kan skapa ovärderlig information om dig själv som individ. Viktigt att komma ihåg är att individen alltid äger ansvaret för sitt agerande, och bara du kan förändra din inställning till vem du är och vart du är på väg.

Publicerad 
May 6, 2022
 i 
Personlig utveckling
-kategorin

Mer av 

Mikaela Steinbach

Visa alla
Kunde inte hitta blogginlägg.